فوتبال دفاعي بهتر است يا تهاجمي؟
نوشته شده توسط : mohammadnajani

فوتبال دفاعي يا فوتبال تهاجمي؟

سال ها از روزهايي كه مي شد يكي از اين واژه ها را به تيمي نسبت داد گذشته است. ديگر فوتبال تدافعي يا تهاجمي وجود خارجي ندارد. فوتبال تركيبي از تهاجم و تدافع است. اينكه كدام يك نسبت به ديگري برتري داشته باشد به تفكر مربي برمي گردد. اينكه ابتدا حمله كند يا دفاع و نبايد فراموش كرد تاكيد بر دفاع يا حمله به تنهايي تيم را نابود مي كند و اين تفكر سال هاست در فوتبال مدرن اجرا مي شود. بارسا با تملك توپ بالاي 65درصد در هر ديدار بدون برنامه مناسب و متناسب در فاز تدافعي سقوط خواهد كرد مانند بارساي رايكارد در سال هاي آخر. روسيه گاس هيدينك در يورو 2008 تيمي بود با مالكيت پايين تر از 50 درصد با ساختار تدافعي و تاكيد بر دفاع ولي بدون طراحي ضدحملات مناسب و متناسب منجر به سقوط مي شد. توضيحات بالابراي درك صحيح اين موضوع است كه در فوتبال امروز، دفاع صرف يا تهاجم صرف معنا ندارد. مهم پيروزي و موفقيت است و به همين دليل با توجه به داشته هاي تيم و البته حريف بايد راه حلي يافت براي موفقيت و جواب اين سوال كه تيم خود را مبتني بر زماني سازماندهي كنيم كه توپ داريم يا مبتني بر زماني كه توپ در اختيار حريف است؟ بنا بر جواب اين سوال است كه مربي تصميم مي گيرد از چه استراتژي يا تاكتيكي استفاده كند 

با نگاهی به مسابقات سالهای گذشته تیم های بزرگ به حقیقت موضوع بهتر پی می بریم

 

    آلمان – هلند
    
پيروزي آلمان را مي توان به دليل موفقيت اين تيم در فاز تدافعي دانست. هر دو تيم داراي لوزي تهاجمي قدرتمند و مهاجماني در سطح اول فوتبال دنيا هستند ولي آنچه پيروز ديدار را مشخص كرد ساختار دفاعي دو تيم بود. نكته مهم عملكرد موثرتر اشنايدر در برابر اوزيل بود. دريافت توپ بيشتر، پاس هاي ارسال شده بالاتر و عملكرد موثر تر در جريان ديدار ولي پيروز ديدار آلمان بود. آن هم در حالي كه هافبك پست 10 هلند عملكرد موثرتري نسبت به اوزيل داشت يعني موفقيت كليدي ترين پست سيستم 1-3-2-4 در تيم هلند نسبت به آلمان ولي نتيجه ديدار به نفع آلمان بود. هلند 61 درصد مالك ديدار بود در حالي كه آلمان 9 ضربه در چارچوب داشت و البته دو گل يعني 50 درصد ضربات در چارچوب بيشتر نسبت به هلند. موفقيت آلمان به دليل هماهنگي برنامه دفاعي اين تيم با برنامه تهاجمي بود. آلمان پيروز شد زيرا هافبك هاي مياني اين تيم فاز مناسبي روي هافبك هاي مياني توليد كننده هلند ايجاد كردند. آلمان تا نيمه زمين خود عقب مي نشست و با حملات سريع و ضدحملات با برنامه به دروازه هلند حمله مي كرد و در برابر، ساختار تدافعي هلند عملكرد مناسبي نداشت.
    
    
انگليس – فرانسه
    
فرانسه با مثلث تهاجمي قدرتمند و هافبك هايي كه مهارت حفظ توپ انفرادي بالايي دارند شانس بالاتري براي موفقيت از حريف خود داشت ولي نتيجه ديدار چيز ديگري بود. 55 درصد از زمان ديدار در اختيار فرانسه بود و نكته اينكه آمار ضربات به دروازه حريف، 19 به 3 به نفع فرانسه بود و آمار ضربات در چارچوب 15 به يك به نفع فرانسه ولي نتيجه نهايي ديدار: يك - يك. فرانسه مالك جريان بازي بود و ضربات پرتعدادي به سمت دروازه انگليس داشت ولي ساختار دفاعي انگليس موفق عمل كرد. ضربات فرانسه از خارج از باكس زده مي شد و خط دفاع فرانسه سعي داشت توپ را برابر خود نگه دارد و با اين فرمول، انگليس به يك امتياز از ديداري رسيد كه كمتر كسي برايش شانسي قائل بود. نكته مهم تناسب بين ساختار دفاعي و تهاجمي دو تيم بود: فرانسه مالك توپ بود ولي براي زمان از دست دادن توپ، سعي داشت با پرس روي توپ و يارگيري نفر به نفر در زمين حريف مانع شكل گيري ضدحملات انگليس شود و در برابر انگليس با استقرار ساختار دفاعي در نيمه زمين خودي سعي داشت مدافعان كناري فرانسه را به جلو بكشاند تا بتواند از فضاي پشت آنها صاحب موقعيت شود. برنامه تهاجمي فرانسه بدون نقشه هاي تدافعي و ساختار تدافعي انگليس بدون ضدحملات نمي توانست مفيد واقع شود.
    
    
دفاع مطلق؟
    
در سالهای گذشته حتي يونان هم با دفاع مطلق به قهرماني نرسيد، همان طور كه بارسا با فوتبال تهاجمي مطلق نتوانست قهرمان شود. چندین ماه از قهرماني چلسي با ساختار تدافعي قدرتمند اين تيم گذشته است و چه كسي است كه بتواند ادعا كند چلسي با دفاع مطلق موفق به حذف بارسا شده است در حالي كه در دو ديدار رفت و برگشت، چلسي دو برابر بارسا گلزني كرده بود. دو گل برابر يك گل. يورو به عنوان نمايشگاه فوتبال مدرن دليل ديگري بر اين ادعا است كه فوتبال صرفا تهاجمي يا تدافعي پايان يافته است. هر تيم داراي اولويت در اجراي برنامه تدافعي يا تهاجمي است و اين ارتباط و لينك مناسب بين اين دو برنامه است كه تيم موفق را مشخص ميكند.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: